Aplikacja Gospodarka Lokalowa CDL GL, umożliwia prowadzenie ewidencji zasobów lokalowych, mieszkalnych i użytkowych, ewidencję osób posiadających prawa do tych lokali oraz ewidencję relacji pomiędzy tymi osobami i lokalami. GL umożliwia również ewidencję parametrów lokali, stosowanych normatywów, stawek i innych danych służących do naliczania opłat z tytułu użytkowania lokali. Wszystkie wyżej wspomniane ewidencje są prowadzone chronologicznie z zachowaniem wcześniejszych (poprzednich) wartości. Z księgowego punktu widzenia GL umożliwia obciążanie osób (fizycznych i prawnych) użytkujących lokale, rejestrowanie wpłat (uznań) i saldowanie stron (windykacja), na kontach zdefiniowanych przez użytkownika. Do tego celu GL posiada szereg wbudowanych narzędzi ułatwiających i automatyzujących pracę. Oprogramowano automaty do wprowadzania składników i programowania spłat, tworzenia dokumentów sprzedaży i ich korekt, rejestracji stanów liczników i rozliczania zużycia wody także wody niezbilansowanej. Stworzono możliwość automatycznego generowania dokumentów dotacji, importu naliczeń oraz innych importów np. pliku z rozliczeniem CO, dostarczanym przez zewnętrzną firmę rozliczeniową. Wbudowano obsługę kas z możliwością podglądu obrotów i sald, drukowania książeczek opłat i z funkcją naliczania odsetek. Przystosowano system do obsługi masowych płatności. Po zamknięciu miesiąca księgowego system może sporządzić notę miesięczną, automatycznie importowaną przez system CDL FK. CDL GL może być stosowany w spółdzielniach mieszkaniowych, zarządach lokalami komunalnymi, wspólnotach, TBS - ach i przez wszelkich innych zarządców zasobami lokalowymi.
MOŻLIWOŚCI PROGRAMU.
-
Definiowalne kategorie rozliczeniowe. Oznacza to możliwość prowadzenia, dla tych samych zasobów lokalowych, dowolnie wiele kartotek rozliczeniowych, np. eksploatacja, woda, itp.
-
Definiowalny własny plan kont rozrachunkowych dla każdej kategorii rozliczeniowej.
-
Możliwość rozpoczęcia pracy w dowolnym miesiącu roku obrachunkowego. Wbudowane osobne rejestry dla bilansu otwarcia i zaległych rozrachunków.
-
Ewidencja lokali.
-
Ewidencja osób, fizycznych i prawnych.
-
Ewidencja relacji osób z lokalami.
-
Ewidencja członków.
-
Ewidencja spraw sądowych.
-
Wbudowane mechanizmy szybkiego wyszukiwania lokali, osób, itp.
-
Graficzna prezentacja struktury zasobów lokalowych: osiedle-budynek-klatka-lokal.
-
Definiowalne parametry systemu takie jak parametry lokalu, stosowane normatywy, składniki opłat, itp. Parametry i normatywy lokalu zawierają datę od której obowiązują, natomiast składniki zawierają przedział dat w których obowiązują.
-
Wbudowany automat naliczający i księgujący obciążenia.
-
Rozbudowane możliwości automatycznego i ręcznego wystawiania dokumentów sprzedaży, faktur podstawowych vat, faktur korygujących vat, faktur korygujących vat zbiorczych, i rachunków, not obciążających i not uznaniowych.
-
Dowolna ilość dokumentów sprzedaży na lokal w miesiącu, możliwość stosowania transz dokumentów.
-
Możliwość agregowania składników na dokumentach sprzedaży (grupy konsolidacyjne).
-
Wbudowany moduł rozliczania wody zawierający ewidencję grup rozliczeniowych wody, węzłów wodnych, wodomierzy indywidualnych i grupowych z zachowaniem danych archiwalnych, liczników i odczytów. Rozliczanie wody prowadzone jest wg grup rozliczeniowych, każda grupa może być rozliczana w innym terminie i może posiadać inne ceny wody i podgrzania. Wszystkie rozliczenia wody są chronologicznie ewidencjonowane, a wyniki rozliczeń są zawsze dostępne.
-
Możliwość rozliczania zużycia wody według różnych metod, po rozliczeniu wody system może automatycznie ustalić nowe normatywy do naliczania zaliczek za wodę i podgrzanie.
-
Metoda zaliczki – zużycie (zaliczki na wodę i/lub podgrzanie i/lub niezbilansowaną wodę, bez rozliczania ścieków).
W tej metodzie lokal jest obciążany, co miesiąc, zaliczkami na wodę i/lub podgrzanie i/lub wodę niezbilansowaną. Rozliczenie polega na wyliczeniu zużycia rzeczywistego i poprzez porównanie zaliczek ze zużyciem rzeczywistym, wyliczenie nadpłat lub niedopłat. W tej metodzie nie przewiduje się rozliczania ścieków. Salda z rozliczenia wody, podgrzania i niezbilansowanej wody, księgowane w kartotece obrotów, są przypisane temu użytkownikowi lokalu, który był głównym użytkownikiem na koniec okresu rozliczenia.
-
Metoda zużycie – wpłaty (wymóg konieczny - woda jako osobna kategoria rozliczeniowa, zaliczki w formie przedpłat na wodę i/lub podgrzanie i/lub niezbilansowaną wodę, bez rozliczania ścieków).
Rozliczanie tą metodą jest możliwe tylko wtedy, gdy rozliczanie zużycia wody i/lub podgrzania i/lub niezbilansowanej wody odbywa się w osobnej kategorii rozliczeniowej. Użytkownik lokalu sam odczytuje stany liczników i płaci zaliczkę. Rozliczenie powoduje obciążenie lokalu wartością zużytej wody i/lub podgrzania i/lub niezbilansowanej wody za okres rozliczeniowy. W tej metodzie nie przewiduje się rozliczania ścieków. Nadpłata lub niedopłata jest wyliczana w oparciu o saldo kartoteki woda (osobnej kategorii). To saldo jest wyznaczane na lokal, na koniec okresu rozliczeniowego wody. Saldo z rozliczenia jest przypisane temu użytkownikowi lokalu, który był głównym użytkownikiem lokalu na koniec okresu rozliczenia.
-
Niezbilansowana woda, zużycie (rozliczenie zużycia niezbilansowanej wody przy braku zaliczek na niezbilansowaną wodę).
W metodzie trzeciej wylicza się zużycie na każdym węźle wodnym. Z porównania sumy zużyć w lokalach indywidualnych i zużycia na węźle, wyliczana jest ilość wody niezbilansowanej, do rozliczenia na wszystkie lokale zasilane z tego węzła. Rozliczenie wody niezbilansowanej można wykonać wg jednej z metod: wg powierzchni, wg osób, wg zużycia, na lokal. Saldo z rozliczenia niezbilansowanej wody, księgowane w kartotece obrotów, jest przypisane temu użytkownikowi lokalu, który był głównym użytkownikiem na koniec okresu rozliczenia.
-
Niezbilansowana woda, zaliczki – zużycie (rozliczenie zużycia niezbilansowanej wody przy opłatach zaliczkowych na niezbilansowaną wodę).
Rozliczanie wody niezbilansowanej wg tego sposobu wymaga ustalenia zaliczek na wodę niezbilansowaną, w postaci składnika naliczeń typu NW (zaliczka na niezbilansowaną wodę). Ten składnik ma być aktywny w okresie rozliczeniowym. Na koniec okresu rozliczeniowego dokonywane są odczyty liczników indywidualnych i węzłowych. Ustalone też jest zużycie obce w węzłach i zużycie na cele gospodarcze. Wyliczana jest niezbilansowana woda na węźle, do rozdzielenia na lokale węzła: zużycie na węźle - zużycie w lokalach - zużycie obce - zużycie na cele gospodarcze. Następnie dokonywany jest podział ilościowy i wartościowy niezbilansowanej wody na lokale węzła, wg jednego z opisanych powyżej sposobów: wg powierzchni, wg osób, wg zużycia, na lokal. Zaliczka na niezbilansowaną wodę jest uwzględniana w rozliczeniu. Saldo z rozliczenia niezbilansowanej wody, księgowane w kartotece obrotów, jest przypisane temu użytkownikowi lokalu, który był głównym użytkownikiem na koniec okresu rozliczenia.
-
Zaliczki – zużycie, woda i ścieki osobno (rozliczenie zużycia wody, podgrzania, niezbilansowanej wody i ścieków przy prowadzeniu zaliczek na wodę i/lub podgrzanie i/lub niezbilansowaną wodę i/lub ścieki).
W tej metodzie lokal jest obciążany, co miesiąc, zaliczkami na wodę i/lub podgrzanie i/lub wodę niezbilansowaną i/lub ścieki. Rozliczenie polega na wyliczeniu zużycia rzeczywistego i poprzez porównanie zaliczek ze zużyciem rzeczywistym, wyliczenie nadpłat lub niedopłat. Salda z rozliczenia wody, podgrzania, niezbilansowanej wody i ścieków, księgowane w kartotece obrotów, są przypisane temu użytkownikowi lokalu, który był głównym użytkownikiem na koniec okresu rozliczenia.
-
Możliwość automatycznego naliczania bonifikat i tworzenia dowodu bonifikat dla dowolnego składnika opłaty eksploatacyjnej.
-
Ewidencja przyznanych dotacji i automatyzacja tworzenia miesięcznych dokumentów obrotowych z dotacji.
-
Wbudowany system kasowy z możliwością przyjmowania wpłat za użytkowanie lokali, podglądem analityk, naliczaniem odsetek i kalkulatorem do obsługi klienta.
-
Możliwość automatycznego księgowania wpłat kasowych.
-
Możliwość stosowania bankowego systemu obsługi masowych płatności. Indywidualne konto bankowe masowych płatności, generowane automatycznie, zawiera wszystkie dane umożliwiające w pełni automatyczne zaksięgowanie wpłat (wskazanie na kategorię rozliczeniową, lokal, osobę i.t.d.).
-
Wbudowane eksporty do rozliczania ciepła.
-
Wbudowane importy z rozliczenia ciepła.
-
Możliwość dokładnego opisu dokumentów.
-
Możliwość wprowadzania dowodów zbiorczych.
-
Komplet wymaganych zestawień, m. in. książeczek opłat.
-
Możliwość eksportowania zestawień w formacie MS Excel (csv), MS Word (rtf), MS Internet Explorer (html), tekstowy (txt) i innych.
-
Możliwość prowadzenia ksiąg obiektów budowlanych.
-
Możliwość prowadzenia wielu ksiąg (wieloksięga).
-
Rozbudowany system praw dostępu do GL.
BIEŻĄCA KONTROLA NALEŻNOŚCI.
-
Możliwość prowadzenia rozrachunków w sposób automatyczny lub ręczny na kontach rozrachunkowych.
-
Automatyczne naliczanie odsetek za zwłokę w płatnościach na koncie podstawowym i kwot zasądzonych.
-
Drukowanie należności i zobowiązań.
-
Sporządzanie statystyk zadłużeń wg przedziałów kwot i krotności.
-
Drukowanie informacji o wysokości sald i wezwań do zapłaty, przystosowanych do kopertowania.
SZYBKI DOSTĘP DO WSZYSTKICH POTRZEBNYCH INFORMACJI.
-
Szybkie uzyskiwanie zbiorczych informacji na podstawie wielu różnych kryteriów.
-
Możliwość szybkiego wyszukania pojedynczej informacji i odszukania dokumentu źródłowego.
-
Dostęp do wszystkich rozliczeń wody, archiwalnych i bieżących.
-
Dostęp do archiwalnych i bieżących danych lokali, osób i związków lokal-osoba.
RÓŻNORODNE ZESTAWIENIA I RAPORTY.
-
Rozliczenia z klientem.
-
Pisma do użytkowników.
-
Druk książeczek mieszkaniowych.
-
Druk książeczek do obsługi masowych płatności.
-
Naliczenia o zadanym stopniu agregacji.
-
Druk faktur podstawowych vat, korygujących vat i rachunków.
-
Druk rejestru sprzedaży.
-
Zestawienia rozliczeniowe wody i podgrzania.
-
Zestawienie bonifikat.
-
Zestawienia dotacji, w tym kwalifikujące do wstrzymania dotacji.
-
Zestawienie operacji.
-
Analityka obrotów.
-
Syntetyka obrotów.
-
Rozbudowany zestaw raportów zadłużeniowych.
-
Statystyki zadłużeń, wg przedziałów kwot i krotności.
-
Informacja o zmianie wysokości opłat.
-
Informacja o wysokości sald wskazanych kont.
-
Druk wezwań do zapłaty.
-
Automatycznie sporządzana nota ze sprzedaży i nota uzupełniająca do systemu finansowo-księgowego.
Dla zobrazowania możliwości modułu CDL GL poniżej podano spis treści dokumentacji.
1. WPROWADZENIE 7
1.1 Możliwości programu. 7
1.2 Bieżąca kontrola należności. 10
1.3 Szybki dostęp do wszystkich potrzebnych informacji. 10
1.4 Różnorodne zestawienia i raporty. 10
2. WYMAGANIA 12
3. STRUKTURA SYSTEMU 13
4. ZASOBY 15
4.1 Struktura. 16
4.2 Parametry. 31
4.3 Normatywy 33
4.4 Składniki. 33
5. NALICZENIA 37
5.1 Zestawienie naliczeń dla lokali według składników. 38
5.2 Zestawienie naliczeń dla lokali według wybranych składników. 39
5.3 Zestawienie naliczeń dla budynków według składników. 41
5.4 Zestawienie naliczeń dla budynków według wybranych składników. 41
5.5 Zestawienie naliczeń dla węzłów cieplnych według wybranych składników. 41
5.6 Zestawienie naliczeń dla nieruchomości według składników. 41
5.7 Zestawienie naliczeń ogółem według składników. 42
5.8 Analityka naliczeń. 43
5.9 Analityka naliczeń budynkami. 43
5.10 Zestawienie naliczeń dla lokali według budynków. 44
5.11 Zestawienie naliczeń dla lokali według nieruchomości. 45
5.12 Lista lokali ze zmianami naliczeń według składników. 46
5.13 Lista lokali bez naliczenia zadanego składnika. 47
6. SPRZEDAŻ 48
6.1 Sprzedawca, wystawca, nabywca, odbiorca, adres korespondencyjny, konto. 49
6.2 Data wystawienia, data sprzedaży, termin zapłaty. 49
6.3 Numerowanie dokumentów sprzedaży. 50
6.4 Okno sprzedaży. 50
6.5 Automatyczne wystawianie dokumentów sprzedaży: FP, RA, NO 53
6.6 Ręczne wystawianie dokumentów sprzedaży: FP, RA, NO, NU. 55
6.7 Wystawianie faktur korygujących VAT: FK. 57
6.8 Faktura korygująca faktury VAT zbiorcza: KZ. 61
6.9 Grupy konsolidacyjne. 62
6.10 Transze dokumentów. 62
7. WODA 63
7.1 Zasoby. 64
7.2 Arkusze odczytów wodomierzy indywidualnych. 64
7.3 Arkusze odczytów wodomierzy zbiorczych. 64
7.4 Rejestrowanie odczytów liczników indywidualnych. 65
7.5 Rejestrowanie odczytów liczników zbiorczych. 66
7.6 Import wskazań wodomierzy indywidualnych. 67
7.7 Zestawienie zużycia wg wodomierzy indywidualnych. 67
7.8 Zestawienie zużycia wg wodomierzy zbiorczych. 67
7.9 Generowanie parametrów. 67
7.10 Rozliczanie zużycia wody. 68
7.11 Zestawienie zużycia wg węzłów. 71
7.12 Zestawienie zużycia wg nieruchomości. 71
7.13 Zestawienie zużycia wg lokali. 72
7.14 Analiza zużycia. 73
7.15 Zawiadomienie o zużyciu wody. 73
7.16 Generowanie normatywów. 75
7.17 Kartoteka grup węzłów. 76
7.18 Kartoteka węzłów wodnych. 77
7.19 Zestawienie wodomierzy zbiorczych. 78
7.20 Zestawienie zasobów węzłów. 78
7.21 Kartoteka wodomierzy indywidualnych. 79
7.22 Kartoteka modułów zdalnego odczytu. 80
7.23 Kartoteka plomb zabezpieczających. 81
7.24 Zestawienie wodomierzy indywidualnych. 81
7.25 Zawiadomienie o legalizacji wodomierzy indywidualnych. 82
7.26 Typy wodomierzy. 83
7.27 Rodzaje wodomierzy. 83
7.28 Cennik wody. 84
8. CIEPŁO 85
8.1 Węzły cieplne. 85
8.2 Zestawienie zasobów węzłów cieplnych. 85
8.3 Zestawienie rozliczenia ciepła na C.O. 85
8.4 Zawiadomienie o rozliczeniu C.O. 86
8.5 Potwierdzenie odbioru rozliczenia C.O. 88
8.6 Eksport zaliczek na C.O. 88
9. ODPADY 91
9.1 Zestawienie lokali wg sposobów gromadzenia odpadów. 91
9.2 Zestawienie opłat za gospodarowanie odpadami. 91
9.3 Cennik wywozu odpadów. 92
10. DOTACJE 93
11. WSPÓLNOTY 96
11.1 Dokumenty rozliczeniowe. 97
11.1.1 Przeglądarka dokumentów. 99
11.1.2 Przeglądarka pozycji dokumentów. 104
11.1.3 Przeglądarka rozliczeń dokumentów. 105
11.1.4 Przeglądarka elementów rozliczeń dokumentów. 108
11.2 Ustalenie planu rocznego i zaliczek na utrzymanie części wspólnej. 108
11.2.1 Ustalanie rocznego planu kosztów i przychodów nieruchomości. 108
11.2.2 Ustalenie zaliczek na utrzymanie części wspólnej (UCW). 111
11.3 Zestawienie planu rocznego wspólnot. 111
11.4 Zestawienie planu rocznego lokali. 112
11.5 Informacja o planie rocznym lokali. 113
11.6 Zestawienie bilansu rocznego wspólnot. 114
11.7 Zestawienie bilansu rocznego lokali. 115
11.8 Informacja o bilansie lokali. 116
11.9 Księgowanie bilansu rocznego lokali. 118
11.10 Tytuły rozliczeniowe. 119
11.11 Lista obecności. 120
11.12 Rozliczenie w oparciu o system FK. 121
12. KASY 124
12.1 Raporty. 124
12.2 Operacje. 131
12.3 Książeczki opłat. 133
12.4 Druki wpłat masowych płatności. 133
12.5 Stanowiska kasowe. 133
12.6 Operacje kasowe. 134
12.7 Kontrahenci. 134
13. DOKUMENTY 135
13.1 Nagłówki dokumentów. 135
13.2 Pozycje dokumentów. 138
13.2.1 Przeksięgowanie sald pomiędzy użytkownikami. 140
13.2.2 Rozksięgowanie kwoty na zasoby. 141
13.2.3 Import wewnętrzny. 141
13.2.4 Import zewnętrzny . 142
13.2.5 Przeksięgowanie sald pomiędzy kontami . 146
14. ROZRACHUNKI 147
14.1 Bilansowanie obciążeń i zapłat (transakcji). 147
14.2 Analityka rozrachunków. 151
14.3 Płatności przeterminowane. 155
14.4 Niezapłacone należności. 156
14.5 Kontrola zgodności bilansu otwarcia i zaległych rozrachunków. 157
15. ZESTAWIENIA 158
15.1 Rozliczenia z użytkownikiem. 158
15.2 Pisma do użytkowników. 159
15.3 Książeczki opłat. 160
15.4 Masowe płatności. 162
15.4.1 Druki wpłat dla systemu masowych płatności. 163
15.4.2 Powiadomienie o kontach masowych płatności. 164
15.4.3 Lista kont bankowych masowych płatności. 164
15.5 Listy. 167
15.5.1 Lista osiedli. 167
15.5.2 Lista budynków. 167
15.5.3 Lista klatek. 168
15.5.4 Lista lokali. 168
15.5.5 Lista nieruchomości. 169
15.5.6 Lista opłat. 169
15.5.7 Lista bonifikat. 170
15.5.8 Lista adresów korespondencyjnych. 171
15.5.9 Lista zmian użytkowników lokali. 171
15.5.10 Lista spraw sądowych. 172
15.5.11 Lista zgonów w okresie. 173
15.6 Zbiorcze zestawienie zasobów. 173
15.7 Zestawienie operacji. 176
15.8 Zestawienie analityczne. 178
15.9 Zestawienie syntetyczne. 179
15.10 Zestawienie syntetyczne wg nieruchomości. 181
15.11 Salda byłych właścicieli prawa do lokalu. 182
15.12 Zadłużenie wg klatek. 183
15.13 Zadłużenie wg przedziałów kwot. 183
15.14 Zadłużenie wg przedziałów krotności. 184
15.15 Zadłużenie z uzgodnioną spłatą. 184
15.16 Zadłużenie o zadanym trendzie. 185
15.17 Osoby z dotacjami. 186
15.18 Dłużnicy z dotacjami. 187
15.19 Dłużnicy spełniający kryteria wstrzymania dotacji. 187
15.20 Dłużnicy ze zmianami dotacji w okresie. 188
15.21 Statystyka zadłużeń wg kwot. 189
15.22 Statystyka zadłużeń wg krotności. 191
15.23 Zawiadomienie o opłatach. 194
15.24 Informacja o wysokości sald. 197
15.25 Wezwanie do zapłaty obecnych właścicieli. 200
15.26 Wezwanie do zapłaty byłych właścicieli. 203
15.27 Podsumowanie miesiąca. 203
15.28 Nota księgowa sprzedaży. 204
15.29 Nota księgowa uzupełniająca. 205
16. KARTOTEKI 206
16.1 Kategorie rozliczeniowe. 206
16.2 Rejestry księgowe. 210
16.3 Konta GL. 210
16.4 Konta FK. 213
16.5 Banki. 213
16.6 Sądy. 217
16.7 Nieruchomości. 217
16.8 Osoby. 218
16.9 Lokale. 220
16.10 Operacje. 221
16.11 Jednostki miary. 222
16.12 Parametry. 222
16.13 Normatywy. 223
16.14 Grupy składników. 223
16.15 Składniki. 224
16.16 Typ lokalu. 228
16.17 Tytuł prawny. 229
16.18 Rodzaj zarządzania. 229
16.19 Stopy odsetkowe. 230
16.20 Dni pomijane. 230
17. CZŁONKOWSKIE / MIESZKANIOWE 231
17.1. Osoby w zasobach. 231
17.2. Pisma do użytkowników. 233
17.3. Listy. 233
17.4. Członkowskie. 234
17.4.1 Rejestr członków wg zasobów. 234
17.4.2 Rejestr wykluczonych wg zasobów. 236
17.4.3 Rejestr nie członków wg zasobów. 237
17.4.4 Rejestr osób wg zasobów. 238
17.4.5 Rejestr członków wg osób. 239
17.4.6 Rejestr wykluczonych wg osób. 241
17.4.7 Rejestr nie członków wg osób. 242
17.4.8 Rejestr członków bez lokali. 243
17.5. Mieszkaniowe. 243
17.5.1 Kartoteka lokali. 243
17.5.2 Zawarte umowy. 245
17.5.3 Właściciele lokali. 246
17.5.4 Zameldowani w lokalu. 247
18. EKSPLOATACJA 249
18.1 Zasoby. 249
18.2 Infrastruktura. 249
18.2.1 Elementy infrastruktury. 249
18.2.2 Zestawienie elementów infrastruktury. 253
18.2.3 Wprowadzanie przeglądów klatek. 254
18.2.4 Generowanie potrzeb remontowych dla budynku. 255
18.2.5 Usuwanie potrzeb remontowych dla budynku. 256
18.2.6 Generowanie potrzeb remontowych dla klatki. 256
18.2.7 Usuwanie potrzeb remontowych dla klatki. 257
18.2.8 Generowanie planowanych remontów dla budynku. 258
18.2.9 Usuwanie planowanych remontów dla budynku. 259
18.2.10 Generowanie planowanych remontów dla klatki. 259
18.2.11 Usuwanie planowanych remontów dla klatki. 260
18.3 Książka obiektu budowlanego. 260
18.4 Kartoteka spraw. 263
19. ZARZĄDZANIE MIESIĄCAMI, NALICZANIE ODSETEK 265
20. FIRMA / ROK 268
21. NARZĘDZIA 270
21.1 Raporty. 270
21.2 Eksport danych na dzień. 270
21.3 Eksport operacji miesiąca. 273
21.4 Zdalna pomoc. 274
22. PROGRAM 275
22.1 Użytkownicy. 275
22.2 Informacja. 277
22.3 Konfiguracja serwera pocztowego. 277
23. SPRAWY SĄDOWE 279
24. OBSŁUGA PRZEGLĄDARKI 281
25. OBSŁUGA ZESTAWIEŃ 283
26. KOPERTOWANIE KORESPONDENCJI 285
27. MASKI 286
28. OCHRONA DANYCH 287
29. INSTALACJA SYSTEMU 288
29.1 Wersja jednostanowiskowa, serwer wbudowany (embedded). 288
29.2 Wersja jednostanowiskowa, pełny serwer. 288
29.3 Wersja wielostanowiskowa, pełny serwer. 288
30. STARTUJEMY – JAK ROZPOCZĄĆ PRACĘ 290